CHUANG TZU'NUN RÜYASI ve GERÇEKLİK PARADOKSU

Eski Çin'de serin bir akşamdı. Arkadaşı mahallenin hanında Chuang Tzu'yu aramaya gitmişti. Chuang Tzu'yu bir masanın başında oturur, dalgın dalgın içeceğini yudumlar halde buldu. 

'İşte buradasın' diye karşıladı. Şimdiye kadar herkese hikayelerinden birini anlatmaya başlamışsındır diye düşünmüştüm, neden bu kadar sessizsin?
Aklımda bir soru var dedi Chuang Tzu, varoluşla ilgili bir soru. 
Anlıyorum, seni düşüncelerinle yalnız bırakmamı mı arzu edersin? 
Hayır, izin ver bunu seninle paylaşayım. Belki bana kendi bakış açını kazandırırsın.
Bakış açım pek değerli değil, ama dinlemekten mutlu olurum.

Bir sandalye çekti. 

Öğleden sonra geç saatlerde bir gezintiye çıkmıştım dedi Chuang Tzu. En sevdiğim yerlerden birine gittim, bir ağacın altına. Orada oturdum, uyuyakaldım, ve bir rüyanın içine çekildim. Rüyamda, kendimi bir tarlanın üzerinden uçarken buldum. Arkama baktım ve kanatlarım olduğunu gördüm. Geniş ve güzeldiler, hızla çarpıyorlardı. Bir kelebeğe dönüşmüştüm! Öyle bir özgürlük ve neşe hissiydi ki, öylesine kaygısız olmak ve etrafta dilediğim gibi uçmak. Bu rüyadaki her şey her açıdan kesinlikle gerçek hissi veriyordu. Çok geçmeden, Chuang Tzu olduğumu dahi unuttum. Basitçe bir kelebektim, başka hiçbir şey değil.
Benim de kendimi uçarken gördüğüm rüyalarım oldu, ama hiçbir zaman bir kelebek olarak değil? dedi arkadaşı. Bu rüya kulağa harika bir deneyim gibi geliyor.
Öyleydi, ama diğer tüm şeyler gibi, eninde sonunda bitmek zorundaydı. Yavaş yavaş, uyandım ve fark ettim ki hepsinin sonunda ben Chuang Tzuydum. İşte bu kafamı karıştırıyor.
Bunda bu kadar kafa karıştırıcı olan ne? Hoş bir rüya gördün, olan biten tek şey bu. 
Ya şimdi rüya görüyorsam. Seninle yaptığımız bu sohbet her açıdan gerçek gibi görünüyor, ama rüyamda da böyleydi. Bir kelebek olduğu rüyasını gören Chuang Tzu olduğumu düşündüm. Ama ya ben bir kelebeksem, tam bu anda, Chuang Tzu olduğu rüyasını gören. 
Pekala, ben sana söyleyebilirim ki sen gerçekten Chuang Tzu'sun, bir kelebek değil. 

Chuang Tzu gülümsedi: 

Sen de basitçe rüyamın bir parçası olabilirsin, diğer her şeyden ne daha az ne daha fazla gerçek. Yani, bana Chuang Tzu ve kelebek arasındaki ayrımı görebilmemde yardım etmek için hiçbir şey yapamazsın. İşte bu, dostum, varoluşun dönüşümüyle ilgili esas sorudur. 


Yorumlar

Popüler Yayınlar